Artikel Terkini

Asyik Stress? Hanya Dengan Cuci Pinggan Hilangkan Stress Sebanyak 75 Peratus – Kajian Universiti

Asyik Stress? Hanya Dengan Cuci Pinggan Hilangkan Stress Sebanyak 75 Peratus – Kajian Universiti
Asyik Stress? Hanya Dengan Cuci Pinggan Hilangkan Stress Sebanyak 75 Peratus - Kajian Universiti 3

Sistem perniagaan yang mengamalkan konsep pemasaran pelbagai peringkat atau popular dikenali sebagai multi-level marketing (MLM) menjadi modus operandi pelbagai jenis perniagaan di Malaysia. Jika kita hendak kenal dengan perniagaan jenis ini mudah sahaja, mereka yang cuba merekrut anda sebagai rakan perniagaan baharu atau ‘downline’ akan menabur janji manis dengan segala bentuk kemewahan.

Pendapatan yang dijanjikan boleh mencecah sehingga ke lima angka dengan insentif seperti melancong ke luar negara dan juga dihadiahkan kereta mewah antara keindahan yang menjadi senjata untuk mencari individu menyertai perniagaan tersebut. Hakikatnya, yang berjaya ke atas hanyalah segelintir sahaja. Konsepnya mudah, semakin banyak ‘downline’ semakin kayalah orang yang di atas.

REMAJA menemubual Nadia Nadzaruddin,34, yang pernah terjerat dengan perniagaan ini pada tahun 2017. Diyakinkan oleh teman sendiri untuk menyertai sebuah perniagaan MLM yang fokus menjual pelbagai produk dari korset, produk kecantikan, produk kesihatan, produk penjagaan kereta sehinggalah pes makanan, dia kini menanggung beban hutang RM30 ribu dan hampir muflis kerana terjerat dengan bisnes tersebut. Segala janji yang ditabur pada awal menyertai bisnes tersebut umpama menanam tebu dipinggir bibir oleh si sahabat.

Terjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir MuflisTerjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir Muflis

“Mulanya saya terjebak dengan bisnes MLM ini kerana mahu mencari pendapatan tambahan walaupun sudah bekerja ketika itu. Impian hanyalah mahu ada wang sampingan yang boleh dilakukan secara sambilan dan santai pada masa yang sama boleh menjana satu lagi pendapatan yang lain,” kongsinya apabila ditanya bagaimana dia boleh terdetik untuk menyertai bisnes berkonsepkan MLM.

Pendapatan yang dijanjikan setiap bulan menjadi faktor kenapa wanita kecil molek ini terpedaya dan dikaburi dengan janji manis yang ditabur. Ditambah pula dengan semangat berkobar untuk mencari pendapatan tambahan menjadikan dia meneruskan niat untuk melibatkan diri.

“Saya menyertai dengan perniagaan ini lebih kurang setahun. Pada bulan pertama, memang saya dapat wang insentif seperti yang dijanjikan dan merasa pendapatan tambahan yang sangat ekstra. Tetapi selepas itu kalau saya mahu kekalkan pendapatan seperti yang saya dapat ketika bulan pertama, saya perlu melakukan jualan barang contohnya sebanyak RM15 ribu kemudian barulah boleh dapat pendapatan yang seperti yang diperolehi ketika bulan pertama.

“Tapi bagaimana saya nak jana nilai penjualan sebanyak itu? Biasalah, dalam sistem MLM kita tak boleh buat bisnes seorang diri. Saya kena cari orang bawah, jadi bila ada orang bawah baru boleh berkembang. Sebenarnya, ketika itu saya sudah perasan yang apabila lagi ramai orang bawah yang kita dapat rekrut maka lagi banyak jualan yang boleh dibuat dalam sebulan,” ujarnya menceritakan pengalamannya.

Yang manis semua ditabur, yang pahit semua disorok. Inilah yang boleh REMAJA katakan mengenai mereka yang mahu mencari orang bawahan untuk menampung jualan mereka. Menurut Nadia lagi, segala kepayahan untuk melakukan jualan dan juga keburukan tidak diceritakan oleh individu yang merekrut dirinya. Apa yang dihujahkan adalah nilai wang yang banyak yang bakal diperoleh. Bila sudah menyertainya barulah dia tersedar yang ia tidak seindah yang dijanjikan.

Terjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir MuflisTerjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir Muflis
Wang yang banyak menjadi janji manis mereka yang mahu merekrut orang baru sebagai downline

REMAJA tertarik untuk mengetahui keputusan nekad dirinya sampai sanggup melakukan pinjaman sebanyak RM30 ribu semata-mata untuk lebih maju di dalam perniagaan MLM. Bukan sedikit nilai wang tersebut.

“Yang mencadang untuk saya membuat pinjaman adalah orang yang merekrut saya juga, dia meyakinkan saya untuk membuat pinjaman dan ada stok saya sendiri agar tidak perlu bersusah-payah mengambil stok setiap kali ada pembelian kerana stok sudah ada dalam simpanan sendiri. Ketika itu tengah teruja dan dikaburi dengan janji manis duit yang akan diperolehi, memang saya tak berfikir panjang.

“Kesudahannya apabila tiada orang bawahan yang hendak beli memang tidak terjual produk-produk itu semua. Sebab sebenarnya yang membeli dari kita adalah orang yang direkrut sebagai ‘downline’ juga. Kalau nak tahu, ketika saya membuat pinjaman untuk membeli stok tersebut saya ada pinjaman lain yang berbaki hanya RM5 ribu sahaja, jadi dengan wang pinjaman baharu, saya tutup hutang lama dan menganggung hutang lain pula,” ujarnya dengan nada sedikit kesal atas keputusan yang dibuat ketika itu.

Menurut Nadia lagi, sahabat yang merekrut dirinya berjaya melayakkan diri untuk mendapat insentif trip pelancongan ke luar negara sebaik sahaja dia melakukan pembelian produk bernilai RM20 ribu untuk dijadikan stok. REMAJA terbayang dan tertanya-tanya, jadi apabila stok yang banyak tidak terjual, apakah yang dilakukan oleh individu yang merekrut yang dikenali sebagai upline untuk membantu downline mereka?

See also  Ibu bapa hadiahkan Ameera Khan BMW i7, netizen dedah harga lebih RM700,000

Jawab Nadia, “Bayangkan ketika itu saya hanya mampu menjual lebih kurang lapan produk sahaja sebulan. Upline ketika itu tidak berbuat apa-apa, hanya terus menyokong dan memberitahu berapa ramai yang perlu dicari untuk membeli. Ada kelas coaching dilakukan menerusi aplikasi whatsapp, mereka berkongsi input namun tidak ada istilah untuk mereka membantu kita mencari downline. Mula-mula rasa terkapai-kapai, tetapi selepas itu saya cuba memahami dan mencuba untuk menjual.

“Sehinggalah stok-stok semua tidak terjual. Saya guna untuk kegunaan sendiri dan beri kepada ahli keluarga secara percuma selain jual dengan harga yang jauh lebih murah berbanding kos. Kesudahannya, secara jujur bila dah sampai tarikh luput, saya kumpulkan di dalam kotak dan buang di tong sampah.”

Apa hendak dikata, nasi sudah menjadi bubur. Perkara yang boleh dilakukan oleh Nadia adalah bangkit untuk berdepan dengan kesilapan yang dilakukannya. Pada permulaan dia perlu membayar sehingga RM800 sebulan bagi membayar semula pinjaman, namun kini dengan bantuan Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit dia hanya membayar RM350 sahaja sebulan. Jika lalai dalam melakukan pembayaran dia boleh dikenakan status muflis. Apabila nama sudah tersenarai di dalam sistem AKPK adalah sukar baginya untuk melakukan sebarang pinjaman walaupun bergaji besar.

Terjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir MuflisTerjerat Bisnes MLM, Buat Pinjaman RM30 Ribu. Akibatnya, Wanita Ini Hampir Muflis

Nadia berpesan, “Jangan sesekali tertipu dengan perniagaan yang menjanjikan keuntungan yang luar biasa apatah lagi dengan sistem yang perlu mencari downline. Kini, kalau saya terdengar rakan-rakan atau ahli keluarga yang mahu menyertai perniagaan MLM saya akan berpesan kepada mereka supaya tidak mengulangi kesilapan yang saya lakukan.”

Kepada pembaca REMAJA di luar sana, jadikan kisah wanita ini sebagai satu pengajaran agar tidak terlalu ralit melihat kemewahan yang dipaparkan sesetengah modus operandi perniagaan sehingga menjerat diri sendiri. Kejayaan itu bukan datang bergolek, duit juga tidak terbang melayang begitu sahaja. Kaji dahulu jenis perniagaan yang hendak diceburi. Konsep perniagaan yang perlu mencari downline lebih kepada menyusahkan, jika tidak berjaya merekrut orang dan ditambah pula lambakan stok yang tidak terjual, siapakah yang bakal tanggung rugi? Tepuk dada tanya selera.

*** Penulis pun pernah diperdaya teman kononnya nak keluar makan. Sekali dibawanya ke tempat ceramah MLM, disitulah ada makan-makan. Memang ramai sungguh manusia. Bermacam dakyah digunakan, kononnya jadi kaya hantar mak ayah ke Mekah. Berjaya dalam bisnes boleh memandu BMW, boleh beli rumah banglo bertingkat-tingkat. Umph! Terus penulis keluar dewan, panggil teksi dan balik rumah. Sebab kawan tu yang jemput! Tapi khabarnya, kawan tu masih lagi pakai kereta lama takde pula berganti Mercedes Benz!

+++ Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asyik Stress? Hanya Dengan Cuci Pinggan Hilangkan Stress Sebanyak 75 Peratus - Kajian Universiti 3
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Tiada istilah pilih kasih, Abby Abadi minta netizen tak puas hati pergi berubat

See also  Exco’s alleged scandal a smear that can happen to anyone, says Rauf