Infotainment

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!
Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya! 3

Hakikatnya begitu banyak keberkatan yang diperolehi oleh seorang anak apabila menjaga mak ayah apabila  dilakukan dengan ikhlas dan tanpa ungkitan. Pun begitu, ada juga daripadanya melepaskan peluang menjaga ayah dan ibu yang semakin uzur dengan pelbagai alasan.

Sedangkang sebagai anak, wajar dalam diri setiap antara kita mempunyai rasa tanggungjawab dan kasih sayang kepada ibu ayah yang telah banyak berkorbon membesarkan kita. Teruslah berbakti kepada orang tua selagi nyawa dikandung badan!

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!

Pun begitu, melalui perkongsian daripada Khairul Hakimin Muhammad yang berpeluang seharian berada di pusat jagaan orang-orang tua untuk melihat sendiri senario di sana, nyata ada 1001 kisah dan perasaan yang tersirat dan tersurat cuba disampaikan. Semoga perkongsian ini dapat ‘menjentik’ emosi dan peringatan buat mendepati masa depan bersama ibu bapa yang semakin berusia.


Baru-baru ini saya ikut kawan yang baru sahaja buka pusat jagaan orang-orang tua di sekitar Kuala Lumpur. Baru ada 4 orang yang mendaftar ke situ. Hanya harian sahaja setakat ini. Tiada yang bermalam lagi.

 

Saya minta izin dengan beliau untuk duduk di situ dari awal pagi seawal sebelum anak-anak mereka itu hantar ibu bapa mereka ke situ untuk dijaga. Kemudian saya akan pulang selepas mereka juga pulang ke rumah masing-masing.

Saya sampai sekitar 6.45 pagi. Sunyi sepi. Kakak misi dan penjaga rumah itu sudah ketahui kehadiran saya, lalu mereka berikan tempat duduk untuk saya. Selang beberapa minit, sebuah kereta masuk. Keluar seorang lelaki dari pintu hadapan kereta dan membuka pintu belakang dan memimpin seorang wanita tua ke dalam rumah. Perlahan-lahan mereka berjalan.

Kemudian lelaki itu berlari-lari semula ke keretanya, dan membuka bonet belakang dan beg serta bakul di bawa ke dalam dan diserahkan kepada penjaga.

Di rumah itu ada 2 orang jururawat juga ada 2 orang penjaga.

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!

Wanita tua itu duduk berlunjur di hadapan tv dan kami berkenalan tanya nama dari mana bagai. Kemudian beliau tertidur.

Datang lagi sebuah kereta, juga wanita tua yang dihantar. Dan kereta terakhir yang datang menghantar sepasang suami isteri. Isterinya terketar-ketar, manakala suaminya itu memimpinnya masuk ke dalam rumah. Semuanya elok-elok sahaja. Ada yang duduk depan tv, ada yang masuk bilik dan ada yang berbaring di katil.

Kekesalan Hidup

Kawan saya datang sekitar jam 11.00 pagi. Kami bersembang beriya-iya tentang rumah yang beliau bina itu. Kenapalah buat rumah jagaan orang tua. Syahdu dan sakitnya hati saya melihat anak-anak yang kuat dan membawa kereta hebat namun tidak daya menjaga ibu bapa sendiri di rumah sendiri.

Kawan saya diam sahaja. Memandang saya dengan matanya berkaca.

“hang jangan cakap macam tu lagi Kerul. Aku sendiri tak merasa jaga mak pak aku. Mak aku sakit, sebut nak aku jaga dia. tapi aku sibuk. Aku uruskan banyak bisnes. Pi sana sini. Akhirnya mak aku mati gitu ja. Aku dah on the way balik. Aku berenti kereta, mak aku nak dengar suara aku. Aku pun cakap, mak tunggu San balik mak. Tunggu maak, tungguu mak, San balik sekarang mak.

Hari tu juga penuhnya accident atas jalan. Aku sampai rumah mak aku semua dah siap kebumi. Orang kampung tak mau tunggu. Aku pitam depan rumah mak aku.

Dan aku menangis sampai la ni.”

Beliau cerita yang adik beradiknya berusaha sedaya upaya pujuk ibunya sendiri supaya sabar yang beliau akan balik, akan balik selepas semua kerjanya selesai. Namun tak berjaya.

Itulah kekesalan yang paling besar dalam hidupnya. Si San ini kenalan lama. Kami pernah belajar sama-sama. Namun beliau nun jauh meninggalkan kami dalam dunia bisnes. Keluar masuk China membeli borong dan membuka banyaknya rangkaian jualan berbagai-bagai barang.

Buka Pusat Jagaan Orang Tua

Saya minta izin beliau untuk ceritakan kisah ini. Supaya ramainya dapat manfaat.

Katanya lagi, dia berjaya sebab doa emaknya. Lancarkan berniaga sebab harapan emak dia. dan segala yang dia buat mesti dia telefon emak dia dulu tanya. Itulah yang beliau sering buat.

Namun, dalam banyak-banyak hal, beliau tak sempat menjaga ibunya sendiri kerana sibuknya berniaga. Dan oleh sebab itulah beliau buka pusat jagaan orang-orang tua. Supaya beliau dapat jaga ramainya orang tua yang lain, berharap dosa beliau itu terhapus dengan sedikitnya pertolongan itu.

Saya pula yang menitis-nitis air mata. Kisahnya itu menjadi sebuah peringatan buat saya sendiri.

Saya tanya beliau, kenapa rumah orang tua?

Jawabnya mudah sahaja. Beliau hanya beri kemudahan. Setiap sesiapa yang mahu hantar emak ayah ke sini, wajibnya hantar dan ambil sendiri. Ianya sebuah pusat jagaan untuk dijaga sahaja. Bukan pusat meninggalkan ibu ayah.

See also  Anak Achey Selamba Tarik Wagon Trolley Ada Orang, Lepas Tu Dia Tinggal. Lucu!

Ada banyak kes yang anak-anak kaya raya ini menyediakan jururawat dan bibik untuk menjaga orang tua, namun semuanya tak sabar dan berbuat macam-macam kepada mereka di saat anak-anak ke tempat kerja. Jadi beliau buka pusat ini untuk mereka yang sibuk dan ibu bapa yang tinggal dengan mereka hantar ibu bapa yang dah tak larat menguruskan diri ini di sini.

Saya angguk faham. Mana yang masih pandai menguruskan diri, ok ja tinggal di rumah.

Saya lihat beliau memandang ruang dalam rumah 6 bilik itu dengan pandangan sebuah harapan yang sangat besar. Kami bersalam, beliau terpaksa keluar dan menghadiri beberapa mesyuarat. Saya tinggal di situ bersembang dengan misi cun sepatah dua. Eh. Haha taklah, bersembang dengan pasangan ibu bapa yang datang tadi.

Sukanya saya apabila si ayah itu sendiri mahu ke situ. Rupanya mereka sendiri yang minta kerana tak pandai menguruskannya sendiri memandangkan isteri beliau ada penyakit Parkinson yang agak teruk. Hingga mahu makan, mahu buang air semuanya perlu dibantu. Suaminya pula sudah tua dan tidak terlarat lagi mahu menguruskannya. Saya diam dan angguk faham.

Beliau cakap dengan saya,

“encik, I was a banker long time ago. U takkan pernah tahu u akan sakit, tua dan wajar dihantar ke rumah macam ini. Namun, inilah hidup. If I die here, ok ja! I ok. but please, don’t take my nyawa sebelum my wife mati. Dia kena mati dulu sebelum i. kalau I mati dulu, macammanalah minah ni nak hidup. Dia my other half. Tengoklah tu, dia bukan ingat I pun. I kena introduce diri I everytime nak sembang dengan dia. bayanglah kalau orang tak sabar macam mana.”

Saya pandang sahaja.

Berbeza Situasi

Sebelah petangnya, sebuah kereta datang, kemudian datang lagi dan lagi.

Dikira, pagi tadi mereka keluar dari kereta perlahan-lahan. Berjalan pun perlahan-lahan masuk ke rumah itu. Namun di sebelah petangnya seorang mereka ini ada tenaga luar biasa. Lajunya keluar, lajunya buka pintu kereta tergocoh-gocoh sangat mahu balik.

Dan saya duduk di pangkin itu memerhati. Sama sahaja seperti anak-anak kita merindui rumah selepas pulang sekolah. Itu tetap sebuah sekolah, bukan rumah yang nyaman untuk duduk-duduk dan rehat-rehat. Pastinya ibu bapa ini merasakan benda yang sama.

Dalam hati mereka entah-entah, ‘tak apalah aku ada anak yang sibuk. Hantarlah aku ke rumah mana-mana, biar orang lain jaga, yang penting aku di jaga. Namun, jika aku dijaga oleh anak aku sendiri, lagi aku suka. Dan aku maafkan anak-anak aku kalau dia tak jaga pun. Aku sayang mereka. Biar aku tak dijaga, janji aku sayang mereka.’

O Allah.

Baca artikel menarik lain di sini:

Sesungguhnya aku belajar hari ini

Satunya, seorang anak membina rumah orang tua hanya kerana dia tak berjaya menjaga ibunya sendiri semasa ibunya sakit hingga putus nyawa. Lalu dia kesal sampai dia membina sebuah rumah kasih sayang untuknya.

Ke-dua, aku perhatikan sakitnya menjadi orang tua yang ditinggalkan anak-anak. walau ia hanya 7-8 jam sehari. Malamnya pulang dan menikmati momen makan malam keluarga dan tidur. Hari siang itu tetap hari yang perit untuk dilalui hari-hari hingga berlari-lari mahu pulang dan kembali ke rumah cinta itu.

Ia sebuah derita kawan-kawan. Sungguh. Walau mereka ini iyakan sahaja untuk sesiapa jaga, namun sisa-sisa yang tak terdaya itu masih ada hati yang sama mahukan anak-anak berubah, dan kembalilah menjaga mereka.

Dan kawan-kawan semua,

Jauh di sudut hati saya, iya benar apa yang kawan saya buat ini sebuah pengorbanan yang sangat besar. Namun, tolonglah jaga ibu bapa sendiri. Tolonglah. Walau mereka sendiri mahu ke rumah-rumah ini, halanglah sampai habis daya.

Kerana itu sahaja jasa terakhir kita.

Kawan saya ini pesan kepada saya, “ziarahlah mak hang masa hang paling sibuk. Bukan masa hang tunggu lapang. Lagi sibuk, lagi banyak ziarah mak. Itu yang betul. Sebab emak kita ini kita kena dahulukan.

Kerjaya boleh datang dan pergi berganti-ganti. Ibu bapa, tak ada. Hilang 1, hilang terus.”

Begitulah.

sumber : Khairul Hakimin Muhammad
Maafkan kami emak abah, selalu jarang balik.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya!

Bila Seharian Di Rumah Jagaan Orang Tua, Lelaki Ni Kongsikan Pengalaman. Jatuh Air Mata Membacanya! 3 kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah batu-bata
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Roti Nan Homemade Ala Restoran Mamak, Memang Lembut & Gebu