Infotainment

Diserang Angin Ahmar Belum Mampu Bercakap, Ayda Jebat Tahu Ayah Miliki Semangat Juang Kuat

Diserang Angin Ahmar Belum Mampu Bercakap, Ayda Jebat Tahu Ayah Miliki Semangat Juang Kuat
Diserang Angin Ahmar Belum Mampu Bercakap, Ayda Jebat Tahu Ayah Miliki Semangat Juang Kuat 3

Dalam memahami jiwa anak-anak remaja, kadangkala mak ayah jadi kalah. Seakan kita mahu mengalah lagi-lagi dengan anak yang kadangkala suka ‘buat kepala sendiri’.

Geram, retak hati bila mana anak-anak ada egonya sendiri. Tidak mahu ikut apa yang mak ayah sudah nampak jalan kebaikan untuknya di kemudian hari.

Merungkai persoalan ‘berontak jiwa remaja’, penulis Ammar Kamilin berkongsi catatan bagaimana seharusnya mak ayah mendepani anak-anak yang berjiwa begini.

Mak Ayah Mesti Betul

Selalu sangat soalan tentang anak remaja masuk ke dalam inbox di Facebook. Sejak saya mula menulis tentang parenting, kerap juga dihujani cerita demi cerita, anak yang ‘ignore’ apa saja yang dicakapkan oleh ibu bapa. Antara perkataan yang sering digunakan, ‘buat kepala sendiri’.

Sebenarnya, apabila masuk soalan yang agak berbentuk peribadi begitu, saya jarang memberikan respons. Kerana tidak wajar untuk menilai hanya bersandarkan kenyataan sebelah pihak. Terus melompat untuk menyalahkan remaja, satu kegopohan. Tidak selalunya remaja salah. Dan tak selalunya ibu bapa betul.

Tapi itulah, dalam kebanyakan cerita. Ibu bapa, MESTI BETUL.

Bapa Juga Boleh Bersalah

Sedangkan, ada satu peristiwa, seorang lelaki datang kepada Saidina Umar al-Khattab, mengadukan perihal anaknya yang derhaka. Malah ditempelak oleh Saidina Umar al-Khattab yang menjadi khalifah ketika itu dengan berkata, “Ternyata engkau dahulu derhaka kepadanya, sebelum dia derhaka kepadamu. Engkau dulu berbuat kejahatan pada dia, sebelum dia berbuat jahat kepadamu.”

Kisahnya panjang dan boleh dibaca dalam buku seperti Tarbiyatul Aulad. Namun ringkasnya, bapa itu derhaka kerana berkahwin dengan ibu dari kalangan Majusi (sembah api), tidak memberikan nama yang baik pada anak dan tidak mengajarkan al-Quran kepada anaknya.

Ternyata, seorang bapa juga boleh BERSALAH.

Ini kenyataan yang pahit ditelan, tetapi harus diterima.

Namun, tidak pula saya menafikan. Ada ibu bapa yang telah berusaha mendidik anak sebaik-baiknya. Cukup makan pakainya. Disekolahkan di sekolah agama. Diterapkan ta’lim di dalam rumah. Akhlak ibu bapa juga terpuji sehingga jiran dan rakan mengakuinya. Namun, masih diuji dengan tingkahlaku anak-anak yang meresahkan jiwa.

Itulah senario yang dihadapi nabi Nuh Alaihissalam. Bukan saja anak, malah isteri juga sangat kuat menentang ajarannya. Logik akal, bukankah baginda itu Nabi? Tak mungkin ada cacat cela sehingga anak dan isteri menolak nasihatnya.

Nampak kan? Itulah ujian Allah.

Tak sama.

Lain orang. Lain darjat. Lain pangkat. Lain lingkungan, lain ujiannya. Tiada siapa boleh mendabik dada.
Jadi, bagi yang rasa terbeban dengan karenah anak remaja, itu satu bentuk ujian Allah juga.

Jika kita sedar begitu, ‘Allah mahu menguji aku.’ Hati kita akan lebih redha dan mencari ruang untuk lebihkan syukur.

Berontak Jiwa Remaja

Semalam, bersama Bonda Nor dan Cikgu Muiez, di Page Bonda Nor (Stay Strong Media), kami berbincang tajuk ‘Berontak jiwa remaja’.

Berontak ini bermula apabila mereka nak sangat sesuatu, tetapi tak dapat! Itulah selalunya. Dan biasanya, kitalah yang menghalangnya.

Ada masa, memang kita lakukan itu untuk melindungi mereka. Kerana remaja, memang difahami tidak berfikir panjang. Terfikir saja, buat! Jadi apa-apa, belakang kira.

Ada juga ketika, yang dihalang itu, hanya disebabkan bukan kegemaran kita. Tak serasi dengan ‘preferences’ kita. Contohnya, anak remaja suka bersukan. Tetapi disebabkan tak nampak masa depan dalam sukan, kita halang mereka terlibat secara serius dalam apa-apa acara. Sedangkan, mungkin ada bakat yang terpendam belum diteroka. Mati begitu saja!

Tak pasal-pasal, memberontak juga.

Nak salah siapa?

Tiada Satu Formula Khusus

Kesimpulan saya, tiada satu formula khusus untuk menghentikan berontak jiwa remaja. Itu memang proses perkembangan mereka. Kerana kita juga pernah melaluinya. Tinggal saja, bagaimana sebagai ibu bapa, kita mampu mengawal emosi dan tindakan kita, untuk terus bersabar, redha dan istiqamah berada di samping mereka, sebagai cermin untuk mereka.

See also  Kain Kiswah Kaabah, Inilah Maksud Di Sebalik 5 Ayat Dari 4 Surah Yang Ditulis Di Dindingnya

Formula untuk menghentikan berontak remaja, tiada! Tetapi saya gariskan beberapa panduan hasil perbincangan semalam, jika ibu bapa berhadapan situasi tersebut.

Pertama,
1. Syukur dengan kebaikan anak-anak.

Anak remaja kita tidaklah 24 jam memberontak. Pasti ada saat dan minit yang sekali sekala buat kita terdetik, ‘Eh, baik pula dia.’ Pasti ada. Jadi, syukur dulu dengan kebaikan itu. Insya-Allah, Allah akan tambahkan lagi kebaikan dalam diri mereka.

Cara syukur? Pujilah kebaikan itu di depan mereka. Walau tersipu muka toya, dalam hati mereka, berbunga-bunga.

Kedua,
2. Belajar mendengar apa yang mereka mahu, bukan memaksakan apa yang kita mahu.

Dalam cerita Cikgu Abdul Muiez Ruslee semalam, seorang murid boleh keluarkan ungkapan, “Hanya cikgu yang bertanya tentang kemahuan saya. Sedang orang lain tak ambil tahu.”

Kenyataan itu keluar selepas awalnya dia marah kerana ditanyakan mengapa tidak menyertai kelas ‘online’, tetapi reda apabila cikgu Muiez yang mengetahui minat pelajar yang mendalam untuk menjadi tentera, bercerita tentang bagaimana mencapai cita-citanya.

Allahu Akbar! Betapa kadang-kadang, orang dewasa sibuk memaksa. Sampai terlupa bertanya, apa keinginan mereka.
Ketiga,

3. Ajar mereka meletakkan diri dalam kasut orang lain.

Bonda Nor menitipkan panduan, sekiranya anak tak bersetuju dengan peraturan yang kita aturkan atau pendirian kita tentang sesuatu perkara, ajak mereka letakkan diri di tempat kita sebagai ibu bapa.
Nampak mudah. Tetapi ada kesannya.

Mereka akan lebih rasional, lebih memahami apabila mampu melihat apa sebenarnya yang menjadi kegusaran kita. Proses ini perlu diajar kepada mereka.

Keupayaan meletakkan diri dalam kasut orang lain, mampu meninggikan empati dalam diri mereka. Kita akan melihat, kematangan dalam karakter yang dibina.

Keempat,
4. Dalam kesalahan, kadangkala ada kebaikan. Nilai semula.

Ada masa, kesalahan yang mereka lakukan, tidak disengajakan atas niat baik yang spontan. Contohnya, mahu memasakkan sesuatu di dapur untuk kita, tetapi terpecahkan pinggan kesayangan. Niat dia baik, tetapi apa yang berlaku mungkin menyakitkan. Jika kita teremosi dan ikutkan kemarahan, itu juga menjadi punca pemberontakan.

Akhir sekali,
5. Seimbangkan antara memberi dan menolak.

Jika selalu sangat kita memberi, hanya sekali kita menolak, mereka akan memberontak.
Jika setiap kali diminta, kita terus menerus menolak, mereka akan juga memberontak.

Berilah apa yang sewajarnya, selagi untuk kebaikan. Tolaklah setegasnya, sedangkan itu boleh membawa keburukan.

Sentiasa seimbang. Ini juga akan membantu mereka belajar, membuat pertimbangan.

Parents,
Hidayah, milik Allah. Usaha, doa dan terus memberi peringatan. Dengan harapan, satu hari nanti, pintu hati mereka akan Allah buka untuk ‘melihat’ apa yang terhijab sebelumnya. Insya-Allah.

Baca sini : Sebelum anak lelaki jadi remaja, penting ajar 5 perkara ini.

Sumber/Foto : Ammar Kamilin – #ParentThanks

Untuk dapatkan info berkaitan kursus keusahawanan anjuran Mingguan Wanita, join telegram BANGKIT Wanita : https://t.me/bangkitwanitaMW

Diserang Angin Ahmar Belum Mampu Bercakap, Ayda Jebat Tahu Ayah Miliki Semangat Juang Kuat 3 kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah batu-bata
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Rider Grab Nekad Berhenti Kerana Sokong Palestin, Rezeki Milik Allah Tak Sampai 2 Hari Dapat Kerja Baru

See also  5 Idea Gaya Outfit Lelaki Dipadankan Bersama Kasut adidas Samba