Artikel Terkini

Kupas Bawang Merah Paling Mudah Ikut Teknik Ni, Pantasnya!

Kupas Bawang Merah Paling Mudah Ikut Teknik Ni, Pantasnya!
Kupas Bawang Merah Paling Mudah Ikut Teknik Ni, Pantasnya! 3

Bila bercakap tentang pemakanan, ramai ibu-ibu yang mengadu “anak saya tak suka makan, bila makan sikit je” atau “anak saya langsung tak nak makan cuma nak susu”. Fasa ni tentu akan dilalui oleh setiap ibu.

Baca: Ini Sebab Anak Kena Ada ‘Peneman’ Bila Mak Ayah Tiada Di Sisi, Tapi Jangan Sampai Jadi Punca Sakit!

Kadang-kadang ibu pun buntu sebab dah macam-macam cara cuba. Mungkin juga ibu boleh baca perkongsian daripada bapa ini En. Khairul Abdullah.

Bagi anak bongsu aku ni, makanan juga adalah sejenis permainan okeh. Kadang-kadang nak marah, yelah habis bersepah siap dengan pakej lumur kepala lagi. Tapi kan aku baca, anak-anak yang bermain dengan makanan ni dia jenis lebih mudah makan.

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Dia tak jadi “picky eater” atau terlalu memilih makan.

Anak-anak yang dibiarkan bermain dengan makanan ni didapati belajar menggunakan kesemua deria atau sensori dia untuk melihat, mengenal dan merasa makanan tersebut dari segi rupa, warna, tekstur dan juga rasanya.

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Bila dia pegang, meramas dan bermain dengan letak di mata, kepala rambut dan sebagainya dia dapat betul-betul merasa tekstur makanan tersebut. Jadi dia boleh expect bagaimana tekstur yang akan dia rasa bila dimasukkan ke dalam mulut.

Dia macam belajar Maths lah. Kalau setakat dok mengira atas kertas jer dia jadi lambat dan tak jelas. Namun bila bagi objek dia pegang untuk dia tambah, tolak dan sebagainya maka kefahaman dia lebih jelas.

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Bermain adalah elemen penting dalam tumbesaran anak-anak dan sangat penting untuk perkembangan otak mereka. Depa belajar dengan banyak melalui semua deria terutama sentuhan.

Anak jadi lebih kreatif. Dia pegang spaghetti sambil buat gaya seolah memancing ikan bila dia dapat spaghetti yang panjang. Ada yang dia pegang dia buat bunyi ular dan sebagainya.

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Bermain ni juga membantu anak untuk tidak memilih makanan. Kajian pakar mendapati anak-anak yang dibiarkan bermain dengan makanan dapat makan apa sahaja yang diberikan dan tidak terlalu memilih.

Selain itu ia juga menggalakkan anak untuk lebih curious dan explore. Anak-anak tak suka dipaksa makan. Kita biasa bagi pilihan supaya dia duduk dan habiskan makanan, kalau tak habis dia tak boleh bangun atau tak boleh sambung tengok tv.

Namun selalunya depa akan pilih untuk duduk sahaja berbanding habiskan makanan. Tak bangun pun tak apa, depa sanggup.

So biarlah depa main, cuma elakkan jangan sampai membazir.

Aku realize yang anak bongsu aku ni adventure gila bab makan.

Waktu umur sekarang ni dia memang main dengan makanan dia. Asal ada bentuk jer dia mula buat kereta lah, buat kapal terbang lah, lumur di kepala lah, masuk dalam baju lah dan macam-macam.

Namun dia makan apa sahaja dan sanggup merasa apa sahaja makanan baru yang aku bagi. Durian dia makan, budu pun aku bagi dia rasa, sambal pedas pun dia rasa. Ada yang dia suka dan ada yang dia tak suka. Tapi dia sangat mudah makan.

Anak aku yang kedua memang jenis tak main-main dengan makanan. So memang picky eater. Nak rasa makanan pun tak mau. Jenuh cuba bagi makan macam-macam tapi tak mau jugak. Tukar setting tukar itu tukar ini semua tak mau. Dia nak makan ituuuu jer.

Anak yang sulung tu pun dulu umur 2-3 tahun main dengan makanan dia. Sekarang dia juga mudah makan.

So aku rasa ada betulnya lah.

Tapi tulah kan, kita ni asal nampak anak main-main jer kita dah mula marah. Kita sanggup suap anak makan sebab taknak bersepah-sepah, taknak dia lumur spaghetti tu kat kepala.

Lagi satu sebenarnya kita taknak membazir, dan tak elok bermain dengan makanan kan? Rezeki kot, mana boleh dibuat main kan?

Ke macamana?

#SuperDaddy

Mungkin ramai yang tertanya-tanya betul ke kalau anak makan sendiri dia akan belajar daripada situasi tersebut? Atau hanya bersepah sahaja yang mama dapat. Sebenarnya ada manfaat setiap aktiviti yang anak lakukan sendiri. Senang kata ada pro and cons. Ini penjelasan Dietitian tentang perkara ini.

See also  Resipi Kuih Lompang Pandan Special. Sekali Cuba Pasti Nak Lagi

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

SELAMAT KE BAGI BABY MAKAN SENDIRI?

Traditional led weaning vs Baby led weaning. Mana method yang lagi baik waktu perkenalkan makanan pelengkap kepada baby mommies?

Traditional led weaning

Mommies sediakan makanan, mommies yang akan suap makanan ke anak dan akan berdasarkan clue dari anak samada anak kenyang, anak minat makanan tersebut atau anak tak suka

Baby led weaning

Mommies sediakan makanan tetapi hidang makanan tersebut anak yang makan sendiri, anak yang berhenti dari makan sendiri, anak main dengan makanan.

Maka yang mana cara yang sesuai??

Kalau saya dua-dua cara boleh. Samada TLW atau BLW kedua cara boleh diguna untuk memulakan makanan pelengkap kepada anak.

👶👶Baby led weaning (BLW)👶👶

Pros BLW
– Anak belajar skill baru (focus,angkat makanan dan menyuap ke mulut)
– Anak makin minat waktu makan..sebab eating time is play time
– Senang untuk mengenal pasti makanan apa yang anak anda suka

Cons
– Lebih banyak lantai yang makan dari anak yang makan (antara umur 6-12bulan)
– Jika fully BLW adalah lebih tinggi keberangkalian anak mendapat kurang dari keperluan sebab focus adalah main bukan makan
– risiko cekik (choking) adalah tinggi jika tidak memantau dengan baik

🍽🍽Traditional led weaning🍼🍼

Pros
– Lebih banyak anak yang makan dari lantai
– Mommies boleh identify bila nak transition tekstur makanan
– Risiko cekik (choking) rendah
– Boleh kawal kuantiti makanan yang diambil oleh baby

Cons TLW
– Anak boleh kurang minat kepada makanan sebab focus main adalah kepada lain..lebih lebih lagi jika waktu makan diiringi oleh gadget
– Kurang peluang anak untuk mengembangkan motor skills
– Sukar untuk mommies identify apakah makanan yang anak suka..perlu masak, beri dan trial and error baru boleh mengenalpasti makanan kesukaan

Kedua dua cara adalah berkesan untuk beri anak makan yang penting;

1. Mommies perlu mengawasi anak setiap kali waktu makan
2. Sediakan makanan yang lengkap dengan 3 komponen utama (carbohydrate, protein dan serat) walaupun amalkan TLW / BLW
3. Wujudkan kepelbagaian setiap hari (Kalau setiap hari bubur aje..walaupun BLW anak tetap akan bosan)

Mommies kenal anak anda bagaimana…ada waktu TLW boleh ada waktu BLW boleh..ikut keadaan dan ikut kepada anak mommies ye..your the boss..hehehe

Harap membantu
Sekian

“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan“Dia Jadi Mudah Makan” Bapa Kongsi Rahsia Buat Anak Jadi Suka Nak Makan

Kupas Bawang Merah Paling Mudah Ikut Teknik Ni, Pantasnya! 3
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Zahid memang kuat tapi jangan pandang ringan kekuatan Najib

See also  Kenapa Super Mario Orang Itali, Bukan Jepun?