Infotainment

Nora Danish Sangat Tertekan Dan Hiba “Hal Rumah Tangga Terlalu Peribadi”

Nora Danish Sangat Tertekan Dan Hiba “Hal Rumah Tangga Terlalu Peribadi”
Nora Danish Sangat Tertekan Dan Hiba "Hal Rumah Tangga Terlalu Peribadi” 3

Jika di Jepun ada Marie Kondo, di Malaysia juga ada ‘guru’ susun atur profesional. Dr Hani Mynis atau nama sebenarnya, Norhanisah Abdullah, 35 tahun punyai puluhan ribu pengikut yang gemar dengan perkongsiannya berkaitan pengurusan rumah. Motivasinya, ‘kemiskinan itu bukan alasan rumah bersepah..’

Ikon Aura Inspirasi Wanita Mingguan Wanita ini merupakan seorang penulis, jurulatih pengurusan rumah dan perunding susun atur (penyusun atur professional.

Beliau juga mengendalikan grup #kemasrumahwithhani dengan jumlah ahli 135, 000 pengikut. Malah, Dr Hani juga sudah menghasilkan dua buah buku iaiti Buku Urus Rumah With Hani dan Susun Atur 30 Hari by Hani Mynis.

Buku Urus Rumah With Hani merupakan antara buku best seller sepanjang 2019.

Daripada penulisan buku mengenai kekemasan dan susun ataur rumah dan hidup. Beliau kini mempunyai sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan susun atur ruang rumah dan pejabat secara professional.

Kemiskinan Bukan Alasan Tak Memastikan Rumah Kemas Tersusun

Dr Hani juga pernah melalui zaman hidup susah. “Saya dibesarkan oleh seorang ibu tunggal yang keluar bekerja seorang diri.

Mempunyai bilangan adik beradik yang ramai. Enam orang kesemuanya. Seawal usia 7 tahun, saya dah biasa menggalas tanggungjawab mengurus rumah.”

Oleh itu, setiap urusan mengurus rumah termasuk memasak dan menjaga adik-adik
sememangnya kemahiran yang perlu untuk keluarga.

Ibunya akan memastikan setiap anak-anak menjalankan tugasaan di rumah. Dalam masa yang sama saling menolong mengurus kediaman baik anak lelaki mahupun perempuan.

“Pengalaman membesar sebagai keluarga asnaf menyebabkan saya bersemangat untuk keluar dari kepompong kemiskinan keluarga.”

“Saya selalu memberi motivasi pada diri sendiri bahawa kemiskinan bukan alasan daripada memastikan rumah kemas tersusun. Tak perlu benda yang mewah-mewah dijadikan hiasan rumah, cukup sahaja rumah itu kemas dan bersih.”

Melihat kesukaran ibu keluar bekerja sendirian demi menyara dan membesarkan anak-anak menjadi motivasi terbesar dalam hidupnya.

“Jika terasa down saya akan imbas betapa susahnya kehidupan kami semasa kecil-kecil dahulu. Maka, terus bersemangat untuk belajar rajin-rajin sekaligus mengubah nasib keluarga.”

Impian mahu membalas segala jasa dan pengorbanan emas tersimpan kemas dalam diri.

“Selalunya jika saya akan down, saya mula fikirkan nasib orang yang ‘susah’ daripada keadaan sendiri. Oleh itu, saya menjadi seorang yang lebih bersyukur dan kembali kuat.”

 

Kemiskinan Bukan Alasan Rumah Bersepah, Tanpa Hiasan Mewah Boleh Saja Bersih BerkemasKemiskinan Bukan Alasan Rumah Bersepah, Tanpa Hiasan Mewah Boleh Saja Bersih Berkemas

Baca : Pesan ibu agar ‘jaga simpanan’ buat Nur Aliah survive sepanjang pandemik

Kendalikan Grup Kemas Rumah Dengan Ratusan Pengikut

Akui Dr Hani tidak mudah sebenarnya. Lagi-lagi untuk mengekalkan kepositifan grup. Justeru, sebagai admin merangkap pengasas grup, beliau perlu memberi contoh tauladan yang baik.

“Saya akan pastikan setiap posting saya sama ada di dalam FB personal atau di dalam grup tiada unsur-unsur negatif. Selain itu, saya sendiri mengelakkan untuk menulis post yang boleh menyebabkan perbalahan pendapat sesama ahli ataupun di kalangan pembaca.

“Saya sentiasa mengingatkan ahli grup untuk berlapang dada dengan perkongsian pendapat individu lain terlebih dahulu sebelum mengecam.”

Formula yang diguna pakai ini ternyata berjaya. Malah, grup yang dikendalikan sentiasa memberi inspirasi kepada wanita lain dalam bab pengurusan dan penyusunan serta kekemasan rumah.

Ramai suri rumah tangga yang berjaya dibantu dan mendapat ilmu baru dalam hal-hal menyusun atur barangan di dapur, dalam bilik, pejabat malah ruangan yang ada dalam kediaman.

Ketika berkongsi input harapan Dr Hani perkongsiannya itu akan menjadi panduan dan inspirasi mengenai cara pengurusan rumah yang sistematik dan praktikal.

“Apa yang saya kongsi kebanyakannya cara yang paling mudah dan ringkas yang boleh diguna pakai oleh semua orang.

Maka, setiap orang boleh menguruskan rumah dengan mudah sama ada beliau seorang wanita bekerjaya atau pun tidak.” Jelasnya yang memegang falsafah hidup ‘hanya diri sendiri mampu mengubah nasib diri sendiri. Anda buat anda dapat’.

Wanita Perlu Ada Pendapatan Sendiri

Melihat senario semasa, Dr Hani percaya bahawa wanita perlu ada pendapatan sendiri.

See also  Nur Farah Kartini, Anak Bongsu Dari 7 Beradik, "Dia Seorang Sahaja Anak Perempuan Dalam Keluarganya"

“Jika situasi keluarga tidak mengizinkan beliau untuk keluar bekerja, wanita boleh ambil inisiatif dengan melakukan perniagaan secara dalam talian seperti menjadi dropship dan
sebagainya.

Walaupun pendapatan yang dapat mungkin tidak banyak mana, namun nilai wang itu sendiri dapat memberi self-satisfaction kepada wanita. Dia boleh membeli sesuatu tanpa berharap pada orang lain. Ini juga boleh dijadikan semangat dan memberi yakin diri kepada wanita.”

Jika mempunyai semangat dan sokongan dari keluarga terdekat. Tentunya tidak sukar untuk memulakan sesuatu perniagaan.

Kadang-kadang ianya boleh bermula secara kecil-kecilan tanpa modal yang banyak. Namun
begitu ianya memerlukan kerajinan dan semangat yang kental.

“WANITA perlu menjadi inspirasi wanita lain kerana wanita sahaja yang memahami
wanita. Kita boleh letakkan diri kita dalam kasut wanita lain untuk memahami dan
berlapang dada dengan cara hidup dan pilihan wanita lain.

Contohnya ada sesetengah wanita yang melahirkan anak secara normal namun ada juga yang melahirkan secara Cser. Atau contoh ada yang memilih berpantang secara
tradisional ada juga yang berpantang secara moden.

Ada wanita yang memilih breastfeed anak secara ekslusif selama 2 tahun , ada yang lebih kepada memberi susu formula. Ini semua pilihan. Sebagai seorang wanita, tidak perlu mengecam pilihan wanita lain.

Jadilah wanita yang menghormati wanita lain. Jika kita sebagai wanita tidak menyokong wanita, siapa lagi yang perlu diharapkan? Dengan cara ini kita harapkan kita dapat melahirkan generasi depan yang menghormati wanita, menghormati ibu, kakak dan adik kita, dan isteri kita.

InsyaAllah penindasan terhadap wanita akan berkurang jika ini berlaku. Semuanya bermula dari WANITA. WANITA sokong wanita.” ujarnya menutup bicara.

Kemiskinan Bukan Alasan Rumah Bersepah, Tanpa Hiasan Mewah Boleh Saja Bersih BerkemasKemiskinan Bukan Alasan Rumah Bersepah, Tanpa Hiasan Mewah Boleh Saja Bersih Berkemas

Daftar Webinar AURA di sini :

Klik link ini untuk daftar webinar bagi mendapatkan nasihat para pakar https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aura-wanita-pantang-dicabar/ atau whatsapp : http://www.wasap.my/60196328758/DaftarAura

Nora Danish Sangat Tertekan Dan Hiba "Hal Rumah Tangga Terlalu Peribadi” 3 kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah batu-bata
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Berdamai Dengan Diri Sendiri Bila Terjebak Hubungan Toksik, Pilih Bahagiakan Hati

See also  Ibu Kongsi Detik Cemas Beri Anak Ubat Demam Luput Tarikh, Muka Bengkak & Muntah