Artikel Terkini

“Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam”

“Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam”
"Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam" 1

Sehingga kini, kes penderaan remaja sindrom down, Bella yang didakwa menjadi mangsa dera oleh pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali sedang hangat menjadi bualan di kalangan warganet.

Mana tidaknya, baru-baru ini timbul isu baru membabitkan seorang peguam wanita tampil berhubung sebuah kes penderaan tersebut.

Selain itu, peguam Nurul Hafidzah Hassan dilihat berkongsi gambar bersama anak guamnya seperti tiada sensitiviti kepada mangsa dera iaitu Bella di laman Instagram miliknya.

Bukan itu sahaja, salah seorang peguam tersebut berkongsi di laman Twitter dengan membuat mini love and peace atau cross examination dengan saksi kelima , selain menghuraikan segala soalan dalam bentuk bebenang.

Ini secara tidak langsung mengundang reaksi yang pelbagai di kalangan netizen dan kebanyakan daripanya kurang selesa apabila membaca kenyataan yang dijelaskan oleh peguam tersebut. (difahamkan ciapan asli tersebut sudah dipadam).

Ekoran itu, ia turut mendapat perhatian di kalangan selebriti seperti Izara Aishah yang tampil memberikan pandangan peribadinya."Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam" 2

Menerusi ciapan yang dimuat naik oleh pelakon dan model cantik itu, dia merasakan sebagai seorang peguam  terutamanya beragama Islam harus mempunyai batas.

Tambahnya, mereka perlu berpegang kepada prinsip asas Islam.

Anda tidak perlu bersetuju dengan individu yang melakukan jenayah semata-semata untuk membuktikan anda bijak,”tulisnya.

Pada masa yang sama, isteri kepada Muhammad Adib Dato’ Khalid turut menasihati setiap pengamal undang-undang untuk menjaga maruah sendiri agar tidak tercalar disebabkan sesebuah kes.

“Lindungi reputasi anda dan sekurang-kurangnya menjaga maruah,” tegasnya.

"Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam" 3

Diharapkan lebih ramai peguam di luar sana lebih berhati-hati dalam memilih kes sebelum membela anak guamannya.

Sumber: Twitter @IzaraAishah


"Peguam Islam sepatutnya ada had dan berpegang pada prinsip asas Islam" 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo syaifulloh bin imam muhtasari kontraktor bina rumah ibs saif muhtar

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo

Back to list