Infotainment

Ruang Tamu Kediaman Jenis Memanjang & Bersambung Dengan Dapur, Ini Tip Cara Nak Deko

Ruang Tamu Kediaman Jenis Memanjang & Bersambung Dengan Dapur, Ini Tip Cara Nak Deko
Ruang Tamu Kediaman Jenis Memanjang & Bersambung Dengan Dapur, Ini Tip Cara Nak Deko 3

Mei ini bulan untuk anak-anak meraikan, menghargai pengorbanan, susah senang ibu yang melahirkan diri kita ke dunia ini. Bukan mudah cabaran yang ibu lalui untuk membesarkan kita. Walau sejahat mana pun seseorang ibu itu, dia tetap ibu yang mengandungkan selama 9 bulan dan melahirkan kita. Jadi berterima kasihlah untuk pengorbanannya yang satu itu.

Kisah Tun Dr Siti Hasmah yang MW kongsikan ini dicatatkan kira-kira 2 tahun lalu. Ketika itu, Tun Dr Mahathir tak memegang sebarang portfolio di dalam pemerintahan negara. Parti Bersatu juga belum ada namanya. Dengan berseloroh, Tun Hasmah meminta kami memberikan nama parti yang suaminya mahu tubuhkan.

Saya susah hati, bila awak nak buat cerita ini.” Itulah kebimbangannya ketika majalah Mingguan Wanita mahu menjadikan dirinya wajah muka depan. Dan ketika itulah, beliau berkongsi rahsia dengan kami. Alhamdulillah, hasrat Mingguan Wanita ketika itu Allah mudahkan dan berjalan lancar.

Saya kongsikan kembali cerita yang pernah tersiar dalam majalah Mingguan Wanita, Bilangan 1710, keluaran 26 Ogos – 1 September 2016. Di kesempatan ini Mingguan Wanita mahu mengucapkan ‘Selamat Hari Ibu’ buat wanita-wanita bergelar ibu di luar sana. Sesungguhnya pengorbanan anda tak ternilai dengan wang ringgit. Moga perkongsian Tun Hasmah ini menjadi kekuatan untuk kita betapa isteri itu tempatnya tetap di sisi suaminya dalam susah mahupun senang.

 

Wanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati KitaWanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati Kita

Enam Bulan Pertama, Seharusnya Ibu & Anak Bina Bonding Bersama – Tun Hasmah

Tengah hari Jumaat itu, sama seperti Jumaat yang lainnya buat Tun Dr Siti Hasmah Haji Mohamad Ali. Rutinnya melayani suami, Tun Dr Mahathir Mohamad dan anak-anak mahupun menantu makan tengah hari sementara menanti waktu solat Jumaat di Masjid Negara.

Selesai penggambaran, Rozlina menitipkan pesan. Minta kami ‘berehat’ seketika sementara Tun Hasmah mengisi waktu tengah hari itu bersama Tun Mahathir yang berkunjung ke Yayasan Albukhary.

Rupa-rupanya hari itu Tun Hasmah sedang berpuasa (puasa di bulan Syawal). Jadi masa untuk kami berbual lebih panjang lagi. Mengenali mantan wanita pertama negara selama 22 tahun ini begitu menyenangkan sekali.

Nyamannya keberadaan Tun Hasmah di ruang pejabat membuatkan kami tidak merasakan sesi bicara itu bagaikan sebuah temu ramah. Setiap tutur katanya sarat pesanan. Bagaikan ibu yang menasihati anak-anaknya yang masih mentah. Soal wanita kerjaya, nilai seorang isteri, kasih ibu dan harapan Tun Hasmah kami kongsikan dalam ruangan wajah penghias edisi istimewa ini.

Selepas beberapa tahun belajar di universiti dengan belanja sejumlah wang ibu bapa, akhirnya wanita mula bekerja dan menjadi profesional. Apabila mereka berkahwin dan bersalin akan timbul satu lagi cabaran untuk mereka. Mahu dihantar ke mana anak-anak ini. Ini satu masalah dan saya boleh memahaminya.

Sudahnya kita serah kembali kepada ibu tadi untuk memilih mana yang lebih penting buatnya. Sekiranya dia seorang profesional dan bertaraf tinggi, katakan ada sokongan kewangan daripada suami mahupun ibu bapa ibu perlu buat keputusan.

Meletakkan anak di pusat jagaan boleh menyelesaikan masalah. Tapi itu membuatkan ibu hilang kemesraan dengan anak. Enam bulan yang pertama seharusnya ibu dan anak mencipta ‘bonding’ bersama.

Sekiranya kerjaya itu penting bagi dirinya dan negara. Bertahan dahulu, usahakan cari pengasuh yang boleh diharapkan. Majikan juga boleh membantu ibu dengan menyediakan pusat asuhan di tempat kerja. Ketika tiba waktu menyusu, ibu boleh memberikan penyusuan. Keselamatan anak juga terjamin. Hati ibu senang, majikan juga tidak kerugian.

Namun pelaksanaannya tak banyak. Mungkin kita belum sampai hal nak mengkaji tentang persediaan sebegini; majikan tidak sungguh-sungguh, ibu yang ada anak pula tidak faham apakah yang akan mereka dapati dengan kemudahan sebegini. Ini pun satu aspek yang akan memperoleh keuntungan. Sebahagian daripada tanggungjawab sosial majikan. Pasti pekerja wanita berterima kasih kerana majikan memahami apa yang mereka hadapi,” turut Tun Hasmah yang menyambut ulang tahun kelahiran ke-90 baru-baru ini.

 

Wanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati KitaWanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati Kita

Ini Rupanya Didikan Mak Ayah Tun Dr Siti Hasmah

Anak kelahiran Klang, Selangor ini merupakan doktor wanita pertama di negara ini. Beliau menamatkan pengajian perubatan di Kolej Perubatan King Edward VII, Singapura dan tahun 1955 bergelar mahasiswa perubatan dari Fakulti Perubatan, Universiti Malaya, Singapura (ketika itu).

Mak dan ayah saya berkahwin pada usia terlalu muda. Umur mak, 16 tahun manakala ayah, 20 tahun. Apabila tiba pada saya, kata ayah ‘Hasmah, habiskan pengajian sebelum berkahwin’. Mungkin ayah melihat mak mengandung 13 kali namun 10 saja yang ‘survive’.

Gaji ayah waktu itu minimum. Berkahwin awal pada masa yang tak sesuai membuatkan apa yang diimpikan tidak tercapai. Seharusnya, dorong mereka agar capai cita-cita. Sebab itulah anak-anak muda khasnya wanita perlu jaga diri. Beritahu mereka keistimewaan yang tuhan beri dan kenali anatomi tubuh.

Ibu bapa tak akan beritahu anak-anak tentang pengetahuan seks. Kita masih lagi berpegang pada budaya malu untuk berkongsi hal-hal sedemikian. Tapi sekarang sudah ada Internet. Kalau ibu tak kongsi, mereka cari dari Internet. Kalau berjumpa kawan yang betul dan benar, mereka boleh menjaga keperibadian. Andai tiada siapa yang memandu, hilanglah nilai moral anak ini tadi,” jelas ibu kepada Marina, Mirzan, Melinda, Mokhzani, Mukhriz, Maizura dan Mazhar.

See also  CCTV Masjid Rakam Aksi Biadap Kanak-Kanak, Buat Aksi Luc*h Terhadap Wanita Bersolat

Ingatannya lagi, agar ustaz mahupun ustazah mengambil peranan yang benar-benar ikhlas dalam memberi penerangan perihal realiti kehidupan ini kepada anak-anak ini.

Saya sendiri ada adik-beradik lelaki dan perempuan. Saya tahu dan faham. Bagaimana pula adik-beradik yang tiada lelaki, mereka akan bermasalah.”

Terangnya lagi seharusnya pendidikan seks ini didedahkan kepada anak-anak ini seawal usia 10 tahun. “Sebaiknya sebelum mereka didatangi haid. Lebih awal mereka didatangi haid, lebih cepat mereka alami putus haid.”

 

Wanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati KitaWanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati Kita
Foto : Izari Rosli

Wanita Di Sebalik Tun Dr Mahathir

Cemerlangnya Tun Mahathir menerajui Malaysia dikenali kemasyhurannya sehingga ke luar negara. Dalam mana-mana acara rasmi ataupun tidak rasmi, Tun Hasmah sentiasa tenang di sisi suami.

Ada yang kata, ‘behind every successful man, there is a woman. Kalau kata-kata ini dibacakan depan-depan saya, saya akan kata ‘No… behind every successful man, there is a woman, not any woman but his wife. Kadangkala saya tambah, ‘not any wife but 1st wife,” seloroh Tun Hasmah dalam nada serius.

Selepas arwah ayah saya bersara, Tuanku Sultan Selangor. Menjemputnya jadi Presiden Majlis Agama Selangor. Waktu itulah dia keluarkan arahan mengatakan mana-mana lelaki yang mahu berkahwin lagi satu mesti mendapat kebenaran isteri yang pertama. Dapatlah Selangor membendung poligami. Apabila ayah tiada, semua balik kepada boleh.

Saya bukan keras sangat berkenaan poligami. Katakan pasangan yang sudah berkahwin terlalu lama dan inginkan anak, jika poligami caranya. Relakanlah. Kalau ada anak, Alhamdulillah. Tapi jangan salahkan isteri. Buat siasatan menyeluruh dan ketahui siapa punca masalah,” ceritanya lanjut.

Tun Hasmah sedar posisinya sebagai isteri seorang yang sarat tanggungjawab. “Kita tahu taraf profesional kita sama tapi dari segi politik, saya tak tahu apa itu politik pun.”

Perkahwinan ‘sweet couple’ ini sudah mencapai usia 60 tahun. Kemesraan Tun Hasmah mahupun Tun Mahathir sentiasa saja menjadi perhatian para netizen. Apa juga perkongsian cinta tentang keduanya begitu indah untuk dijadikan panduan.

Kadangkala ada yang bertanya macam mana boleh sampai 60 tahun? Jawapannya kepercayaan. Kita percaya dan yakin suami kasih dan sayang. Pasangan mesti ada keyakinan sebegitu untuk suami atau isteri. Jadi tiada kebimbangan di hati.”

Nasihat beliau, para isteri tidak perlu melenting andai terjadi konflik dalam rumah tangga. Beliau sendiri ada ketikanya tergelincir juga dalam kata-kata hingga mengundang rasa kurang senang Tun Mahathir.

Kalau suami saya tak sedap hati, dia diam saja. Kadangkala dalam motokar pun dia diam. Tak boleh buat-buat cakap. Mesti ada yang tak kena. Jadi sampai rumah kami akan selesaikan.

Kita kadangkala ada kelemahan. Selalunya kekecewaan suami apabila saya selalu menyebelahi anak-anak. Bukan apa, anak-anak kita kecil lagi jadi dia tak boleh pertahankan diri. Bila suami tegur, saya pertahankan dan dia marah. Saya fahamkan diri dan jangan sampai tiga hari tak tegur.

Tun Hasmah kekal menjadi ibu yang dekat dengan anak-anak. “Ketika ini Is (Mukhriz) dah keluar banyak jawatan. (Ketika artikel ini ditulis, Dato’ Seri Mukhriz Mahathir tak lagi memegang apa-apa jawatan dalam politik). Anak-anak perlu sedar keadaan ayahnya tak seperti dulu. Jadi mereka juga perlu faham kehidupan tidak lagi seperti sebelumnya. Kadangkala saya tuturkan dengan anak-anak atau menantu. Kebimbangan itu tetap ada.”

 

Wanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati KitaWanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati Kita
Kami (Nuri Supian, Intan Rohaizat Zakariya, Siti Suria Hassan, Datin Saidatulnisa, Mohd Shahir Osman) merakam memori indah bersama Tun Dr Siti Hasmah.

Dalam Usia Ini Macam-macam Perkara Boleh Berlaku

Meniti hari-hari yang semakin melewati mengundang muhasabah diri yang dalam. Bagi Tun Hasmah sentiasa mengharapkan agar diberi kesihatan diri bukan saja untuk dirinya malah semua wanita perlu ada pengharapan sebegitu.

Semoga dapat menjaga taufik dan hidayah daripada tuhan. Elakkan apa yang akan mencetuskan kecil hati atau apa saja yang boleh menyakitkan suami kita. Kita juga perlu sentiasa prihatin dengan kemahuan suami.

Apatah lagi, dalam melewati usia separuh abad ini bermacam-macam perkara boleh berlaku. Apabila tiba pada saat kecemasan, Tun Hasmah tidak begitu mengharapkan suaminya mampu bertindak pantas.

Saya tak yakin yang suami saya boleh menelefon atau keluar mencari bantuan. Dia tak pakai telefon. Segala-galanya orang lain yang uruskan. Sekarang ini saja baru dia pandai pakai telefon.

Dulu dia perdana menteri. Arah saja. Sebab itu saya perlu ada di sisinya. Kalau dia dalam kecemasan saya ada di situ dan dapat bertindak cepat. Dalam saat kecemasan, saya tak harapkan suami saya.

Ada satu hari saya diserang cirit-birit dan muntah-muntah di tengah malam. Saya minta dia carikan doktor untuk ambil ubat hemodium. Dia tanya saya macam mana dan bermacam-macam soalan. Akhirnya saya minta dia cari doktor yang bersebelahan dengan suite kami. Lama dia pergi. Saya fikir ke manalah dia sesat. Sampaikan saya lega sedikit dan baring. Suite yang kami duduk ini ‘special’ ada banyak pintu.

Tak lama saya dengar pintu saya diketuk. Saya bangun dan dengar ‘who is this?’ tanya saya, ‘Dr Mahathir, I want to see Doctor Nasir’. Saya buka pintu dan tarik dia masuk. Rupa-rupanya dia cuma berpusing saja dalam suite kami jam 2.30 pagi itu.”

 

Wanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati KitaWanita Ini.. Tun Dr Siti Hasmah Akan Sentiasa Menjadi Ibu, Ratu Di Hati Kita

Tun Hasmah, Wanita Kental Di Sisi Suami

Pada 17 Januari 1989, Tun Mahathir mengalami serangan jantung dan dimasukkan ke Hospital Besar Kuala Lumpur. Ketika itu, Tun Hasmah tidak pernah jauh dari suami tercinta.

Apabila suami diserang penyakit, kita tidak ada lain pilihan melainkan isteri mesti bersama suami. Kita tidak pernah tahu lama mana hayatnya. Nyawa kita dipegang tuhan. Keadaan boleh bertukar sekelip mata. Hari ini kita tengok dia esok, esok belum tentu. Bimbang ada penyesalan.

See also  Gol awal rentap moral pemain Kelantan

Dua minggu suami saya di hospital, dua minggu itulah saya menjadi ‘person accompany patient’. Dan selama 50 hari Tun di hospital, 50 hari itulah saya bersamanya. Waktu itu bulan puasa, angkasawan negara waktu itu naik dari bulan dan sampai dia sudah balik pun saya masih bersamanya.

Kita tahu jururawat cukup cekap. Walaupun jururawat itu maklumkan anggap dirinya bagaikan anak. Tapi apabila tiba ke tahap membersihkan bahagian sulit, isteri perlu memainkan peranan.

Tun lebih selesa saya yang uruskan hal itu. Yang mana, isteri-isteri segan nak buat bila suami dalam keadaan sihat. Ada kalanya dalam keadaan itu, kita tidak boleh tahu iman seseorang.

Ketika Tun menahan sakit dan waktu dia sudah hampir putus asa, dia menulis surat wasiat di dalam beg. Saya pujuknya agar baca ayat Kursi. Katanya, dia sudah baca tapi tidak tahan sakit. Sampailah saya terpandang sebuah jurnal yang di dalamnya ada gambar Tun memakai baju Melayu biru dan bersongkok.

Saya nampak segaknya lelaki di dalam gambar itu. Saya beri padanya dan tegaskan, ‘I brougth this man to hospital with cardial attack. I want to bring this man alive’. Dalam keadaan sebegitu kita kena kuat semangat dan tunjukkan diri tak lemah atau putus asa. Saya kira, mana-mana wanita lain pun kena begitu,” tutur Tun Hasmah mengakhiri bicara.

Alhamdulillah, Allah telah berikan kesihatan yang baik buat Perdana Menteri Malaysia ke-7 ini. Doa kami rakyat Malaysia, agar Tun Dr Siti Hasmah dipelihari olehNya dan sihat sentiasa. Kerana wanita di sisi Tun Dr Mahathir Mohamad inilah sumber kekuatan sebenar yang tuhan anugerahkan untuk Perdana Menteri kita yang disayangi ramai ini.

Selamat Hari Ibu.

Foto: Shahir Osman & Halim Wahid
Solekan: Saidatulnisa Aminuddin
Lokasi: Yayasan Albukhary Kuala Lumpur

 

Ruang Tamu Kediaman Jenis Memanjang & Bersambung Dengan Dapur, Ini Tip Cara Nak Deko 3
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Acara Garmin Run Asia Series 2023 Kini Kembali Dengan Tema 'Zero To Hero'

See also  Acara Garmin Run Asia Series 2023 Kini Kembali Dengan Tema 'Zero To Hero'