Artikel Terkini

Sapu Bersih Kejuaraan MiniGP, Qabil Irfan Pelumba Cilik Raih Gelaran Juara Dunia Di Usia 11 Tahun

Sapu Bersih Kejuaraan MiniGP, Qabil Irfan Pelumba Cilik Raih Gelaran Juara Dunia Di Usia 11 Tahun
Sapu Bersih Kejuaraan MiniGP, Qabil Irfan Pelumba Cilik Raih Gelaran Juara Dunia Di Usia 11 Tahun 3

 

Bukan mudah untuk seseorang artis seni visual muda mendapat peluang mempamerkan kreativiti serta skilnya menerusi pameran solo di galeri tempatan; apatah lagi untuk memperolehi peluang berbuat sedemikian di galeri antarabangsa.

Berdiri di atas bakat sendiri dan dek minat yang mendalam dalam dunia seni visual, gadis keturunan Malaysia yang dikenali sebagai Azzah Sultan baru-baru ini telah dihidangkan peluang untuk mengetengahkan karya seninya di Galeri Trotter & Sholer, New York menerusi pameran solo keduanya.

Gadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New YorkGadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New York
Foto : Instagram @sitisultan

Bercakap kepada REMAJA sewaktu dihubungi baru-baru ini, Azzah menggambarkan peluang ini telah lama didambakannya sejak minat terhadap dunia artistik berputik pada usia kanak-kanak.

Azzah dibesarkan dalam persekitaran berbeza; dilahirkan di Abu Dhabi dan kemudiannya dibesarkan di beberapa buah negara termasuklah Malaysia, Arab Saudi, Finland, Bahrain sebelum akhirnya berkelana di Amerika Syarikat. Boleh dikatakan sepanjang kehidupannya dihabiskan dengan peluang merantau. Enggan melupakan jati diri, Azzah sebaliknya lebih menghargai budaya serta tradisi yang dimilikinya sebagai seorang yang berjiwa Malaysia.

“Saya berpindah ke New York pada usia 16 tahun sebagai penuntut jurusan Seni Halus di Parsons. Dari situ saya mengembangkan potensi saya sebagai seorang artis seni visual hingga menamatkan pengajian Sarjana dalam jurusan Seni Halus di Washington State University pada tahun 2020.

“Saya kemudiannya kembali ke kota New York dan di sinilah saya berpeluang mengadakan pameran solo pertama saya bersama galeri Trotter and Sholler sewaktu pandemik melanda. Pada waktu sama, saya tidak berhenti daripada mengambil tugas sebagai seorang guru seni dan turut meneruskan residensi bersama Pioneer Works,” kongsinya sewaktu dihubungi.

Azzah menggambarkan keputusannya untuk berkecimpung dalam dunia seni visual ini tidak selalunya indah. Sekiranya di Malaysia, bidang seni halus kadangkala diperlekehkan sebagai bidang ‘tiada kepentingan’, situasi sama tidak jauh berbeza di New York.

Selalunya, remaja hilang segala keyakinan diri untuk memilih seni sebagai cabang kerjaya memandangkan banyak kata-kata negatif di sekeliling yang berbisik jalan yang dipilih ini tidak mungkin dapat menjamin kehidupan yang selesa.

Namun jika korang rajin mencari peluang dan bijak mengatur langkah sebagai seorang artis seni visual, dalam diam rupanya ada banyak dana serta sumber di luar sana yang boleh membantu seseorang mengejar impiannya.

Contoh paling jelas yang dapat REMAJA kongsikan adalah bagaimana Azzah berjaya muncul dengan pameran seni solo keduanya berjudul Batu Belah, Batu Bertangkup sejak 20 Januari lalu.

Gadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New YorkGadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New York
Foto : Instagram @sitisultan

“Kisah dongeng Batu Belah, Batu Bertangkup adalah antara kisah yang selalu saya dengari ketika kanak-kanak. Dalam kisah sebegini, perhubungan di antara ibu dan anak perempuan sering digambarkan sebagai bermasalah dan tragis. Ibu pula selalu dilabel sebagai watak jahat.

“Namun menerusi pameran Batu Belah, Batu Bertangkup ini, saya telah singkapkan lapisan yang lebih kompleks dalam konteks figura seorang ibu. Ibu di sini saya gambarkan sebagai seorang insan yang terpaksa melalui kepayahan dan trauma yang dirasainya selama ini terserlah menerusi tingkah lakunya.”

Gadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New YorkGadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New York
“Mak, don’t talk like that” Azzah Sultan 2021-2022, Oil on canvas with hand stitched fabric. 48 x 48 in. Foto : Instagram @sitisultan

“Saya ingin pemerhati merasai betapa terusiknya emosi sang ibu yang bertanggungjawab ke atas anak perempuannya. Permulaan pameran Batu Belah, Batu Bertangkup ini seakan diceritakan dari sudut pandang seorang ibu. Barulah kemudiannya saya mengubah kepada perspektif sang anak pula pada bahagian kedua pameran.

“Pada lukisan terakhir saya yang berjudul Not My Burden To Bear, anak perempuan tadi tersedar bahawa dia tidak berdiri di bawah bayang-bayang ibunya tetapi dia ialah insan yang boleh membuat keputusan sendiri. Dari situlah baru si dia dapat melupakan tragedi lampau dan ‘move on’,” jelas Azzah.

See also  Johor tambah bilangan RTBJ, bantu lebih ramai miliki kediaman
Gadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New YorkGadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New York
“Don’t forget what I’ve told you” Azzah Sultan 2021-2022, Oil on canvas with hand stitched fabric and found pearls. 48 x 48 in. Foto : Instagram @sitisultan

Bagi Azzah, pemilihan kisah dongeng Melayu sebagai inspirasi utamanya adalah demi membuatkan gadis muda mudah memahaminya.

Mana-mana anak gadis di luar sana mempunyai figura ibu dalam hidup mereka. Azzah enggan lagi membiarkan naratif negatif yang sama setiap kali perhubungan antara ibu dan anak perempuannya dijadikan sebagai inspirasi.

Sebaliknya, menerusi Batu Belah, Batu Bertangkup; Azzah inginkan pemerhati wanitanya merasai betapa hebatnya diri mereka sebagai seorang individu. Si anak bukanlah 100 peratus bayangan siapa gerangan ibunya. Masing-masing ialah insan berbeza. Jika seseorang itu berjaya, ia adalah hasil usahanya. Jika seseorang itu bersalah, ia adalah tanggungjawab yang harus dipikulnya dan bukannya meletakkan kesalahan itu ke atas ibunya.

“Kisah Batu Belah, Batu Bertangkup semakin dilupakan oleh generasi baharu. Oleh itu, ini adalah cara saya untuk mengembalikannya menerusi konteks yang lebih moden dan segar,” simpul Azzah.

Gadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New YorkGadis Malaysia Angkat Kisah ‘Batu Belah, Batu Bertangkup’ Bagi Pameran Solonya Di New York
Situasi ‘full house’ sewaktu malam pelancaran pameran ini pada 20 Januari 2022. Foto : Instagram @sitisultan

Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.

Sapu Bersih Kejuaraan MiniGP, Qabil Irfan Pelumba Cilik Raih Gelaran Juara Dunia Di Usia 11 Tahun 3 kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah batu-bata
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Layan peminat ketika belajar memandu, netizen puji Cik B tak 'beli lesen terbang'

See also  Layan peminat ketika belajar memandu, netizen puji Cik B tak 'beli lesen terbang'