Artikel Terkini

Kes cerai di Kedah meningkat

Kes cerai di Kedah meningkat
Kes cerai di Kedah meningkat 1

ALOR SETAR – Kes perceraian bagi pasangan beragama Islam yang berlaku di Kedah meningkat sebanyak 23 peratus iaitu daripada 3,245 kes pada 2022 berbanding 2,586 kes, tahun sebelumnya.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri, Datuk Halimaton Shaadiah Saad berkata, daerah Kuala Muda mencatatkan kes tertinggi sebanyak 745 kes diikuti Kota Setar (485) dan Kubang Pasu (378) pada tahun lepas.

“Sebanyak 13,101 kes dicatatkan dalam tempoh empat tahun sejak 2019.  Oleh itu di bawah portfolio saya, kita mengadakan program Raikan Cinta sebagai salah satu usaha menangani perkara ini.

“Program ini dapat memberi pendedahan kepada pasangan tentang ilmu perkahwinan, ilmu keagamaan dan tanggungjawab yang perlu dipikul sebagai seorang suami dan isteri bagi mengekalkan keharmonian dan keutuhan rumah tangga,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Sesi Penggulungan dalam Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah yang ke-14 di Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Kata beliau, Raikan Cinta telah dilaksanakan sebanyak dua kali dan akan diteruskan lagi berikutan sambutan penyertaan yang diterima sangat tinggi.

“Ini menunjukkan bahawa matlamat program ini telah tercapai bagi membantu pasangan dalam membina keluarga yang sakinah, warahmah dan mawaddah,” ujarnya.

Tambahnya, pejabat Pembangunan Wanita Negeri Kedah sentiasa mengadakan program advokasi bagi meningkatkan pengetahuan para wanita berkenaan hak- hak pembelaan dalam undang-undang. – KOSMO! ONLINE.


Kes cerai di Kedah meningkat 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo